Jelang Pemilihan Raja, Dewan Pahang Gelar Sidang

Tengku Abdullah, putra dari Sultan Pahang. (Foto: Bernama)

Kuala Lumpur: Dewan Kerajaan Pahang akan menggelar sidang pada Jumat 11 Januari 2018 besok untuk menentukan siapa yang akan menggantikan Sultan Pahang yang diperkirakan terpilih menjadi Raja Malaysia.

Sumber anonim mengatakan, Dewan Kerajaan yang diketuai Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah akan bertemu di Kuala Lumpur setelah salat Jumat, besok.

Namun, sumber tersebut menolak membeberkan tentang apa yang dibahas dalam pertemuan tersebut, dilansir dari Strait Times, Kamis 10 Januari 2019.

Diperkirakan, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah yang berusia 88 tahun akan turun takhta dan menyerahkan kepada putranya, Tengku Abdullah.

Baca: 24 Januari Ditentukan sebagai Pemilihan Raja Malaysia

Pasalnya, Sultan Ahmad Shah yang merupakan raja ketujuh Malaysia periode 1979 hingga 1984, dalam kondisi tidak sehat saat ini. 

Sultan Pahang memang menjadi urutan berikutnya jika masa jabatan Sultan Muhammad V dari Kelantan habis sebagai Raja Malaysia. Namun, belum lima tahun masa jabatan, Sultan Muhammad V mengundurkan diri.

Urutan untuk menggantikan Sultan Muhammad V dari Kelantan adalah Sultan Ahmad Shah dari Pahang, kemudian Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dari Johor dan Sultan Nazrin Shah dari Perak.

Raja Malaysia yang baru akan dipilih oleh Conference of Rulers pada 24 Januari 2019 dan raja yang baru akan dilantik serta resmi bertugas pada 31 Januari 2019.

(FJR)